Результати квітневого моніторингу гіперлокальних медіа Луганщини

Результати квітневого моніторингу гіперлокальних медіа Луганщини


«Телегазета – найбільш гендернозбалансована, а «Вісті Біловодщини» і «Троїцьке.Сіty» - гендернонайчутливіші: результати квітневого моніторингу гіперлокальних медіа Луганщини

Упродовж 11-17 квітня було проведено другий гендерний моніторинг гіперлокальних медіа в Луганській області. Було проаналізовано 120 новин 4 інтернет-видань Луганщини  (“Попасна.City”, “6451 сom.ua – Сайт города Лисичанска”, “Сватове.Сity”, “Троїцьке.Сіty”) та 100 новин друкованих видань (“Вісті Біловодщини”,” Вісті Марківщини”, “Новини Сватівщини”, “Рубіжанські новини” і “Телегазета”)

Оцінювання відбувалося за кількома категоріями: дотримання гендерного балансу (кількість чоловіків та жінок як експертів/експерток, героїв/героїнь), вживання фемінітивів, наявність стереотипних образів, сексистського контенту і публікацій на гендерну тематику. 

Варто зауважити, що в умовах пандемії коронавірусної інфекції цій темі було присвячено 28% публікацій (33% матеріалів в інтернет-медіа і 21% - у друкованих ЗМІ).  У її межах в інтернет-виданнях кількість жінок як експерток (тих, хто коментують, чию думку запитують) становить 43%, героїнь - 32%, у друкованих ЗМІ – 65 % експерток, які коментують різні теми, пов`язані з пандемією, та героїнь – 29 %. Найчастіше – це питання соціального захисту. Чоловіки ж домінують у релігійному контексті і це зрозуміло, адже моніторинговий період припав на великодні свята.

Якщо брати до уваги всі теми, які висвітлювали інтернет-видання в зазначений період, то жінки становлять третину від загальної кількості жінок і чоловіків: як експертки – 37%, героїні – 30%. Лише жінки коментують теми екології та спорту (100%). Зокрема, сайт «Попасна.City» написав про тренерку дитячої спортивної школи, котра дала поради, як не піддатися стресу, перебуваючи вдома.
Також велика представленість експерток у сфері соціальної політики (70%), яка традиційно вважається жіночою сферою,  у темі дозвілля (58%) та інших темах (паритетно з експертми – по 50%). Майже порівну експертів і експерток – у медичній тематиці та волонтерстві (вони пов’язані з COVID-19). 
Чоловіки як експерти домінують у темах політики (69%) і релігії (86%), і це пов'язано з дотримання карантину). Лише вони коментують питання, пов'язані з економікою/бізнесом, війною та правопорушеннями.


В темі освіти/науки лише чоловіки є експертами і лише жінки – героїнями публікацій. Порівну героїнь і героїв у матеріалах про екологію/довкілля. 

В матеріалах друкованих виданнь зафіксовано майже однакову представленість жінок і чоловіків: зокрема – 44% експерток 44%, і 46% героїнь. Найбільше жінок залучено експертками у темах соцполітики, волонтерства та економіки  коментують лише жінки.  Щодо економічної тематики, то  одна новина,  що стосується економіки/бізнесу, опублікована лише  у друкованому виданні “Рубіжанські новини” . В інших газетах новин на економічну тематику немає. Лише в 25% жінки коментують теми культури/релігії та в 17% політичні питання.

Лише героїні (100%) представлені у темі медицини/охорони здоров`я. У темах освіти/науки,  культури та соцполітики їх знову більше - 67%, 54% і 63%.  Героїв публікацій більше в матеріалах про волонтерську діяльність та правопорушення. А в політичній тематиці – їх 100%.

Гендерна чутливість медіа, крім представленості жінок і чоловіків, вимірюється й кількістю фемінітивів у текстах. Згідно отриманих даних, в гіперлокальних онлайн-медіа Луганщини їх – 34 %, у друкованих ЗМІ – 54%.  До слова, під час лютневого моніторингу гіперлокальних медіа Луганщини більше фемінітив було навпаки в інтернет-виданнях, ніж у друкованих ЗМІ. 

Найчастіше в медіа вживаються фемінітиви “завідуюча”, “директорка”, “лікарка”, “головна лікарка”, “керівниця”, “підопічна”, “солістка”, “учениця”, “фахівчиня”. Натомість менше вживаються ”держслужбовиця”, “приватна підприємиця”, “кандидатки”, “керівниця”, “підопічна”, “заявниця”, “ подписчица”, “продавчиня”, “соціальна робітниця, “наркоторгівка”, “потерпіла”, “подписчица”.

Лише в чоловічому роді вживаються слова “министр”, головний бухгалтер”, медработник”, “тренер”, “пользователь”, пасажир-дєвушка”, “професор”, “гендиректор”, “специалист”, “прес-секретарь”. “психотерапевт”, “колекционер”, “лікар-пульмонолог”, “Імунолог”, “прес-офицер”, “учасники”, “начальник”.

Якщо розглядати питання рівня гендерної чутливості в матеріалах кожного окремого онлайн-видання, то інтернет-виданні “Троїцьке.сity” стало гендернонайчутливішим гіперлокальним виданням Луганщини. В публікаціях цього видання  трохи більше половини експерток (54%) і значно більше героїнь (67%), що недобре з точки зору представленості чоловіків і виданню варто звернути на це увагу. А також звернути увагу на вживання фемінітивів: хоч їх і найвищий відсоток порівняно з іншими медіа, проте ще не 100%. 

В «Попасна. City» гендерний баланс (жінки-чоловіки) досягнуто співвідношенням експерток/експертів (28% х 72%) і героїнь/героїв (67% х 33%). Однак це видання загалом не вживає фемінітивів. У “Сватове. City” в квітні – 55% фемінітивів, тоді як у лютому було 100%.
Найменш гендерночутливим стало видання «6451 сom.ua – Сайт города Лисичанска», тоді як під час минулого моніторингу рівень гендерночутливості був майже 50%.


У друкованих виданнях понад 50 % експерток та героїнь у газеті “Вісті Біловодщини”, а фемінітивів – 73%. Зважаючи на ці дані, газета “Вісті Біловодщини” гендернонайчутливіша з усіх друкованих ЗМІ, як і під час лютневого моніторингу гіперлокальних луганських ЗМІ.

У 100% фемінітиви вжиті у газеті “Вісті Марківщини”, однак там найменший відсоток героїнь (21%). Натомість у газеті “Новини Сватівщини” умовний баланс досягається більшою кількістю експертів і героїнь.

Найбільш гендернозбалансованою (представленість жінок і чоловіків) є “Телегазета” (48% експерток і 46% героїнь), однак видання рідко вживає фемінітиви, тож за рівнем гендерної чутливості опиняється на третій позиції (проте це на сходинку вище, ніж у лютому). У публікаціях газети  “Рубіжанські новини” відсутні і експертки, і героїні, тож про фемінітиви загалом не йдеться. 

У газеті “Рубіжанські новини” опублікована стаття про підготовку до Великодня, де зафіксований стереотип щодо жінок: «Вашему вниманию — лучшие и самые популярные рецепты этого пасхального блюда, которым каждая хозяйка сможет удивить своих гостей в Светлое Воскресение Господне» (№ 16, 17 квітня). Видання не залишає вибору для чоловіків – теж здивувати якоюсь стравою.

Приємно відзначити, що “Телегазета” звертає увагу на виклики сьогодення й опублікувала тематичну статтю на тему протидії гендернозумовленому насильству “Насильства стало більше під час карантину” (№ 16, 15 квітня, 2020).

Індекс гендерної чутливості луганських гіперлокальних медіа у квітні, як і в лютому – 40%. Ознайомитися із загальними даними моніторингу гіперлокальних медіа 24 областей України можна на сайті Волинського прес-клубу.

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається в межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

Схожі статті:

Новини й коментаріДоступність виборчих дільниць на Луганщині на низькому рівні, - громадський омбудсмен із захисту виборчих прав

Новини й коментаріАктивісти співпрацюють з бібліотеками у правовій освіті

Новини й коментаріПослуги Он-лайн будинку юстиції допоможуть у визначенні найменування ГО

Тетяна Вергун 394 просмотра